Kira İlişkilerinde Tahliye

Kira ilişkilerinde tahliye; kiracı ve kiralayanın anlaşmazlığa düşmesine neden olan önemli konular arasında kabul edilmektedir. Bu bağlamda tahliyenin ne zaman gerçekleşeceği uyuşmazlığı doğursa da sözleşmenin feshedilmesi ve tahliye davasının açılması mümkündür. Peki, bu tür bir yöntemin tercih edilmesi için hangi şartlara ihtiyaç vardır?

Kira Sözleşmesinin Feshi ve Tahliye Davası

Kira sözleşmesi düzenlenmesi sonrasında dava yoluyla fesih isteminde bulunabilirsiniz. Burada fesih nedenleri kiraya verenden ya da kiracıdan kaynaklı olabilecektir. Bu noktada tercih edilecek nedenler farklılık gösterecektir. Ancak sonuç tahliyenin gerçekleştirilmesi konusunda hukuki hakların kullanılması olacaktır.

Gereksinim, Yeniden İnşa ve İmar Nedeniyle Sözleşmenin Feshi ve Tahliye

Sözleşme ile kiralanan bir taşınmazın tahliye edilmesi için öncelikli olarak sözleşmeden doğan şartların ortadan kalkması gerekmektedir. Kiraya verenin haklı bir nedene dayandırarak kiracıdan evi boşaltmasını istemesi mümkündür. Gereksinim ya da yeniden inşa gibi durumlarda şu hallerin varlığına dikkat edilmektedir.

• Kiraya verilen taşınmazın kiralayan, eşi, altsoyu ya da kanuni olarak bakmakla yükümlü olduğu kişilerden birinin kullanması söz konusuysa,
  • Kiraya verilen taşınmazın yeniden inşa ve imar edilmesi bağlamında belli bir süreyle kullanımı imkânsız hale gelecekse fesih işlemleri gerçekleştirilmektedir.

Fesih işleminin gerçekleştirilmesi sonrasında kiracının makul bir süre içerisinde taşınmazı boşaltması gerekmektedir.

Evin Satılması Nedeniyle Kira Sözleşmesinin Feshi ve Tahliye

Kira sözleşmesi ile kiralanan taşınmazın satılması durumunda taşınmazın yeni sahibi gereksinim nedeniyle tahliye talebinde bulunabilmektedir. Satın alma işleminden itibaren 1 ay içerisinde tahliye ile alakalı kiracıya ihtarda bulunulması gerekmektedir. İhtarın yapılması halinde kiracı 6 ay içerisinde tahliye hakkını kullanabilmektedir. 6 ayın sonuna kadar beklemek söz konusu olabileceği gibi herhangi bir anında da evi boşaltmak mümkündür. Kiracının taşınmazı boşaltmamakta ısrar etmesi durumunda tahliye davası açılması söz konusudur.

Kiracıdan Kaynaklanan Nedenlerle Kira Sözleşmesinin Feshi ve Tahliye

Kiracı, kiralananın tesliminden sonra kiralananı boşaltacağını yazılı olarak bildirmişse ancak buna uygun davranmamışsa kira sözleşmesinin feshi için başvuru yapılabilmektedir. Dava açarak taşınmazın boşaltılmasının talep edilmesi mümkündür. Kira sözleşmesinin 1 yıldan kısa olması halinde kira süresi içerisinde; 1 yıldan uzun olması halinde haklı olunan 2 ihtar sonrasında kira sözleşmesinin süresinin bitimini takiben 1 ay içerisinde dava yoluyla fesih ve tahliye talep edebilir.

Kiracı ya da birlikte yaşam sürdüğü eşinin aynı ilçe sınırları içerisinde oturabileceği bir başka evi varsa ve kiralayan bunu sözleşme kurulurken bilmiyorsa kiraya veren sözleşmenin tamamlanmasını takiben 1 ay içerisinde dava açabilmektedir.

Kiracının Tahliye Edilmesi Sonrasında Kiraya Verme Yasağı

Kiracının gereksinim nedeniyle kiralanandan çıkarılması sonrasında kiraya veren 3 yıl geçmedikçe ve haklı bir sebep olmaksızın taşınmazı kiraya veremez. Yeniden inşa ve imar durumlarında kiracının yeni yapıyı yeni şartlar altında kiralamada öncelik hakkı bulunmaktadır. Bu öncelik hakkının tanınmaması durumunda kiraya verilen taşınmaz 3 yıl süreyle başkasına kiralanamaz.

Kiralamaya dair yasağa aykırı hareket eden mülk sahipleri; eski kiracılarına son 1 yılda ödenen kira miktarından az olmamak koşuluyla tazminat ödemesi yapar.

Kiracı ve kiraya veren arasındaki anlaşmazlıkların yaygın olması söz konusu. Bu durum da sözleşme feshi ve tahliye davalarının artmasına neden olur. Hak kayıplarının önüne geçilmesi ve taraflar arasındaki ilişkinin hakkaniyet ilkesi çerçevesinde düzenlenmesi gerekir. Böylesi durumlarda da hukuki destek alınması elzemdir. Aksi takdirde yanlış uygulamalar nedeniyle problemlerin ve hak kayıplarının olması söz konusudur.

Yine son dönemde sıklıkla anılan Kira Tespiti ve Uyarlama Davası ile ilgili yazımıza buradan ulaşabilir, kira bedelinin tespitinde dikkate alınan ÜFE ve TÜFE oranlarına TÜİK’in resmi internet sitesinden ulaşım sağlayabilirsiniz.

Yorum Yaz

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir